وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ‌ۖ أُجِيبُ دَعۡوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ‌ۖ فَلۡيَسۡتَجِيبُواْ لِى وَلۡيُؤۡمِنُواْ بِى لَعَلَّهُمۡ يَرۡشُدُونَ-١٨٦
''And when My servants question thee concerning Me, then surely I am nigh. I answer the prayer of the suppliant when he crieth unto Me.
So let them hear My call and let them trust in Me, in order that they may be led aright.(186)-Al Baqarah''

''Kalau bukan Allah siapalah kita?'' , ''Kalau bukan Allah apalah kita'' . ''Kalau bukan Allah musnahlah kita'' ~Allah,Allah,Allah,Allah~

Sunday 22 January 2012

Kerana dia 'SAHABAT''~

Bismillahirahmanirahim.Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Bermulalah kisah dua orang sahabat SAMDUL dan SAMTEN yang sedang berjalan dipadang pasir.Saat itu SAMTEN sangat haus dan mengambil air SAMDUL kerana airnya telah habis.

SAMDUL  : SAMTEN kau kenapa ambil air aku.Kan tinggal sikit aku pon haus....

SAMTEN  : Sorryla bro...aku haus sangat.

Lalu terus SAMTEN berjalan kehadapan..Pada saat itu dibelakang SAMDUL menulis di atas pasir

''Hari ni SAMTEN habiskan air aku padahal aku tengah haus.Aku benci dia ''

Dan mereka teruskan perjalanan sehingga sampai di sebatang sungai.Dengan segera SAMDUL terus meluru ke sungai untuk minum air.Dan tiba2 kakinya tergelincir menyebabkan lagi sikit dia akan jatuh ke sungai lalu tangan SAMDUL terus dicapai oleh SAMTEN.


Dan saat itu SAMDUL menulis dia atas batu

''Hari ni juga SAMTEN selamatkan aku daripada jatuh sungai.Aku sayang dia''

Tiba2 SAMTEN menegur

SAMTEN : SAMDUL kenapa waktu kau marah aku habiskan air kau tulis kat pasir dan waktu aku        selamatkan kau.kau tulis atas batu ?

SAMDUL  : Aku tulis atas pasir masa aku marah sebab pasir akan menerbangkan kata2 aku dan akan hilangkan kemarahan aku  kepadamu.Dan aku tulis di batu waktu kau selamatkan aku kerana aku ingin peristiwa itu kekal dalam ingatanku kerana kau SAHABATKU..

**************

MORAL : 

''SAHABAT'' bukan mudah untuk ditemui dan dicari keran dia SATU dalam SERIBU..Andai sudah ditemua jagalah dia dan sayangilah dia keran tidak semua orang akan dapat bertemu dengan SAHABAT yang sentiasa bersama nya susah dan senang yang memahami jiwa saat gelisah yang memberi kekuatan saat diri jatuh..

''SAHABAT'' kurniaan Allah pada kita..Jagalah dia..Kerana dia TANGGUNGJAWAB yang diberi Allah pada kita ~



                                                                                                                                                Credit To:                                                                                                                                           Form 4 student
Leadership - Leader - Lead

No comments:

Post a Comment